Suvel Arcosse ronima?

View this post on Instagram

This will be my view for few days 😍

A post shared by Rents (@rrrents) on

Kuigi Arco on üks Euroopa kõige kuulsamatest ronimissihtkohtadest, mida reklaamitakse kui paika, kus aastaringselt ronida saab, puperdas mul süda lennupileteid ostes ikka üsna korralikult – mul on kuuma käes keel kohe vesti peal, nii et kartsin, et kui ilmaga ei vea, on kõik halvasti. Saatus ei halastanud, kui me lennuk õhtul kell 9 Itaalias maandus, oli seal juba alanud kuumalaine ning väljas jätkuvalt 30 kraadi. Terve järgmise nädala jäi ilm igapäevaselt 30-38 kraadi vahele, nii et ega ma väga mingit normaalset ronimisilma ei lootnud. Tegelikkuses selgus aga, et nn suvecragid, kuhu päike päeval kas üldse ei paista või paistab läbi puude, on isegi sellise ilmaga ronimiseks igati sobivad. Kestvust selle ilmaga muidugi polnud (meie korteris polnud konditsioneeri ka, nii et väljaspool cragi haudusime kogu aeg), aga cragis oli ronimiseks üsna väljakannatatav temperatuur.

Kuna me oleme need imelikud, kes lähevad kõigi turistide lemmikkohta, aga siis tahaksid ikka seal privaatsust ja rahu, eelistasime me kaugemaid kohti, nii et pidime hommikuti ca 30-45 minutit sõitma. Samas, muidu kurdetakse, et Arcos on kivi väga libe, aga meile ei tundunud asi sugugi nii hull, nii et ehk on siin ka mingi seos ja kaugemaid kohti pole veel nii libedaks poleeritud.

Esimesel päeval ärkasime kell pool seitse ja läksime Val Lomasone cragi. Väga hea ligipääsuga, ca 15 minutit jalutamist, aga vähegi järsematesse kohtadesse olid trepid ehitatud. Üldse on Itaalia nii perekeskne, et ronimisraamatutes on ka info juures kirjas, kuhu lastega ligi pääseb ja kuhu mitte. Ronimisest ei tulnud mul siin väga midagi välja, aga see oli pigem selle pärast, et eelmise päeva ootamatu kuumus ja liigne päike oli mu täiesti läbi võtnud – rajad tundusid ägedad ja ülevalt oli imeline vaade kogu ümbritsevale. Päike jõudis kohale ca poole ühe paiku, nii et seal tuleb vara alustada.

Järgmisel päeval ärkasime samuti hommikul vara, aga selgus, et poleks väga pidanudki – veetsime mitu päeva Val d’Algones, mis oli imeline otsus. Esiteks tuleb sinna 40 minutit sõita ja seejärel ülilühikese approachi käigus üle jõe ukerdada, seega vähem rahvast. Teiseks on seal jões megakülm vesi, nii et 32 kraadist hoolimata oli tuul meeldivalt jahe. Kolmandaks pakuvad ka puud päikese eest varju, nii et see riivas korraks, aga tüütas üsna vähe, seal saab kas või terve pika päeva veeta (pildil olev 7a galore on mingil hetkel päikese käes, aga umbes keskpäevast alates taas varjus). Päris vee ääres on kivi libedam, natuke kaugemates sektorites igati okei, radu viiekatest kuni 7c-ni. Raamatu (ja Holmsi sõnade) kohaselt on seal mõned väga meeldivad 7a-d – minul polnud selle ilmaga kestvust, et midagi järjest puhtalt ära ronida, aga nõustun, et neil 7a radadel, mida meie proovisime, olid eraldiseisvad liigutused kõik väiksema või suurema pusimisega tehtavad (välja arvatud Viimase valsi ülinegatiivne crux, kus ma ei mõelnudki välja, kuidas ennast sellest üle punnitada – kätele oli umbes sada head nukki, ma ei osanud jalgadega midagi peale hakata). Igatahes oli see selgelt minu lemmikcrag, kõik rajad on väga ägedad, olgu see siis 6a või 7a.

Ainult seda hoiataks, et viimased 2 km on ühe auto laiune kahesuunaline tee, kus eriti nädalavahetusel veidi ikka autosid liigub – ja need raisad ei paista käänakute tagant ja pooled neist ei armasta kiirust ka maha võtta. Minu jaoks oli cragi ja sealt ära saamine hulga rohkem ekstreemsport kui ronimine. Kasutasin kohalikelt õpitud nippi ja lasin enne pimedat kurvi signaali, et enda olemasolust märku anda – ja ühe korra päästis see kindlalt mu rendiauto, sest tänu sellele sai kurvi tagant tulev noormees kiiruse nii palju maha, et me ei põrganud kokku, vaid ma sain oma nina teepervele tõmmatud ja tema napilt enne mu auto tagaosa pidama. Kõrvalistujal mul käed värisesid, teise auto noormehed ainult naersid ja lehvitasid. Hirmus.

View this post on Instagram

At Finale Ampola #climbing

A post shared by Rents (@rrrents) on

Ahjaa, käisime ühel hommikul ka sellises cragis nagu Finale Ampola. See on umbes kuni lõunani varjus ja rajad on seal väga vahvad. Üldiselt kerged rajad, aga ka mõned 7a-d ja vähemalt ühte 7b-d, raamatust nagu mäletan, et oli neid rohkemgi. See oli muide väga vahva crag, aga kuna vasakul (lagedal) oli üks lastegrupp, tahtsime neist võimalikult kaugele hoida ja hakkasime puude varjus üht 7a-d (Bastard Chef) tegema. Rada oli lahe, aga ma märkasin kahe tunni jooksul enda peal jalutamas kahte puuki – ja kuna ma jälestan neid, vihastasin ja läksin minema. 😀 Tegelikult saaks puudest eemal ka igasugu asju ronida, aga too oli populaarne päev ja crag paksult rahvast täis, otsustasime oma rahulikku “tavacragi” ümber kolida. See oli õige otsus, sest ujuma minnes leidsin kohe veel ühe ja lõpuks järgmisel hommikul neljanda puugi. Isegi kui teie neid EI jälesta, soovitan sinna minna ainult juhul, kui te vaktsineeritud olete, sest kogu Trentino kandis esineb puukentsefaliiti.

Mis muidu? Kui kipud kergesti raha laristama, on Arcost raske söögirahaga koju tulla, sest nii palju matkapoode pole ma mitte kunagi ühes kohas korraga näinud. Hästi palju erinevate brändide esinduskauplusi. Kusjuures neil läheb nii hästi, et vähemalt kahel poel oli eraldi mujal asuv esindus ainult lastevarustuse jaoks, täiesti ulme. La Sportiva esindus oli üksi sama suur kui Matkamaailm. Ehk siis linna minnes tasub osa rahast koju jätta, jääb ehk rohkem alles.

Lisaks on selles linnas puhkepäevadel ka nii mõndagi teha. On järv, mille äärde ujuma minna. Saab ratta rentida ja näiteks lossi vaatama vurada (ühte paljudest) – või sinna lihtsalt jalutada. Pisa on lähedal. Nii et pakub peale ronimise muud meelelahutust ka, mina jäin küll rahule.